ETLİK ZÜBEYDE HANIM KADIN HASTALIKLARI EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ

KÜRTAJ

KÜRTAJ NEDİR?

Yasal sınırlar içindeki istenmeyen bir gebeliğin sonlandırılması işlemidir. Yasal sınır olan 10.haftanın üzerindeki gebeliklerin sonlandırılabilmesi için, embryo-fetusa zararlı ilaç kullanılmış olması, gebeliğin annenin hayatını tehlikeye sokması veya fetusta sakatlık gibi durumlar olmalıdır. Bu durumda sağlık kurulu kararı ile tıbbi tahliye yapılabilir.

Çocuk sahibi olmak hemen tüm çiftlerin amacıdır. Bir anlamda çocuk

sevginin meyvesidir. Her çift bakabileceği kadar çocuk sahibi olmalı ve istenmeyen gebeliklerden kendisine en uygun yöntemi, hekimi ile birlikte tespit ederek dikkatli   bir şekilde uygulamalıdır. Kontrasepsiyon (gebelikten korunma) yöntemleri dediğimiz kalıcı ve geri dönüşümlü yöntemler vardır. Eş korunması (kondom kullanma, dışa boşalma), rahim içi araç (spiral) takılması, doğum kontrol hapları en sık kullanılan geri dönüşümlü yöntemlerdir. Bunların uygulama ve dikkate bağlı olarak belli bir başarısızlık oranı vardır. Bu durumlarda oluşan istenmeyen gebelikler kürtaj yoluyla sonlandırılır. Basit bir yöntem gibi görünen kürtaj, çok titiz uygulanması gereken cerrahi bir işlemdir.

KÜRTAJ NASIL YAPILIR?

Ağrılı bir işlem olduğu için lokal anestezi yada hafif bir sedasyon işlemi uygulanır ve birkaç dakika içinde gebelik sonlandırılır. Anestezi yapılacağı için işlem öncesi en az 4 saatlik açlık sağlanmalıdır. Kürtaj, bir plastik enjektör ve tek kullanımlık plastik bir kanülle gebelik ürününün vakumlanarak dışarı alınmasıyla yapılır. Metal buji ve küret gibi aletler, aşırı kanama, rahim delinmesi ve rahim içi zarına vereceği zarar nedeniyle kullanılmamalıdır.

KÜRTAJ SONRASI NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR?

Kürtaj sonrası hasta 1 saati aşmayacak bir sürede klinikten ayrılıp normal hayatına dönebilir. Anestezi almış olacağı için o gün yalnız kalmaması uygun olur. İşlem sonrası erken saatlerde kasık ağrısı olabilir ve basit ağrı kesicilerle geçer. Ayrıca kürtaj sonrası çoğunlukla lekelenme şeklinde, en fazla adet kanaması kadar kanamalar olabilir ve 10 günü geçmemelidir. Arada küçük pıhtılar gelebilir. Kanama için tampon kullanılmamalı, mutlaka ped kullanılmalıdır. 2 hafta cinsel ilişki olmamalıdır. Hekimin önerdiği tarihte kontrole gidilmeli, aşırı kanama, ateş, kötü kokulu akıntı ve şiddetli ağrı olursa mutlaka hekim bilgilendirilmelidir. Kürtajdan 30-40 gün sonra normal mens kanamasının olması beklenir.

KÜRTAJIN RİSKLERİ VARMIDIR?

Kürtaj çok dikkatli yapılması gereken bir cerrahi işlemdir. Tecrübeli bir hekim tarafından ultrasonografi eşliğinde yapılması olası komplikasyonları önleyecektir. Bu komplikasyonlar, işlem anında rahim ağzında zedelenme ve kanama, rahim delinmesi , daha sonraki günlerde ise infeksiyon ve rahim içi yapışıklık gelişmesidir. İşlem esnasında ve sonrasında ultrasonografi kullanılması, gebeliğin alınamaması ihtimalini ortadan kaldıracaktır. Bu özellikle 4-5 haftalık erken gebeliklerde önemlidir. İnfeksiyon gelişip rahim ve yumurtalık iltihabı olmaması için sterilite şartlarına çok dikkat edilmeli ve tedbir amaçlı antibiyotik kullanılmalıdır. Ayrıca anestezi ilaçlarına bağlı allerjik reaksiyon gelişmesi veya aspirasyon gibi çok nadir komplikasyonlarda olabilir.

KÜRTAJ SONRASI TEKRAR GEBE KALMAK ZORLAŞIRMI?

Kürtaj eğer gerekli tüm tıbbi-cerrahi kurallara uygun olarak tecrübeli bir hekim tarafından yapılırsa, sonradan gebe kalmaya engel oluşturmayacaktır. Ancak unutulmamalı ki, vücuda yapılacak her girişim bir travmadır ve mutlaka klinik olarak belirti vermeyecek bir etkisi olur. İnfeksiyona ve cerrahi kurallara dikkat etmek bu olumsuzlukları minimal düzeye indirir. Öncelikle çok steril şartlarda işlem yapılmalı ki, infeksiyon gelişip rahimde ve tüplerde tıkanıklık, yapışıklık gibi olumsuzluklar gelişmesin. Ayrıca sadece gebelik ürünü alınmalı ve rahim içi dokusu gereğinden fazla travmatize edilmemelidir. Fazla travmatize işlem yapılırsa rahim içinde yapışıklık oluşabilir. İnfeksiyon gelişimi ve gereğinden fazla yapılan müdahale, sonradan gebe kalmada sorunlara yolaçabilir.

GEBELİK SONLANDIRMA DIŞINDA KÜRTAJ YAPILIRMI?

Kürtaj gebelik sonlandırma dışında,rahim içinden örnek alınması yada tümüyle temizlenmesi amacıyla bazı  jinekolojik durumlarda da yapılır. Bunlar:

-Rahim içi dokunun aşırı kalınlaşması

-İlaçla durdurulamayan aşırı adet kanamaları

-Serviks (rahim ağzı) patolojileri

-Rahim içi ve servikal polip ve myomlar

-Menopoz sonrası kanama

-Rahim kanseri bulguları